Riktad kommunikation
&
Långsiktig Trovärdighet
~av Urban Eriksson
&
Långsiktig Trovärdighet
~av Urban Eriksson
Mannen på isen, som råkar vara författaren av artikeln, är på väg in i den digitala dimman. Han är trovärdig, han är rätt klädd för promenaden och han vet vart han vill.
Min passion är att arbeta med budskapsöverföring i media, förtag och organisationer. Jag brinner för att ta fram, trimma och rikta din kommunikation så att den når lämplig målgrupp. För mig är det viktigt i arbetet med äkthet/trovärdighet, ansvarsfullhet och långsiktighet. Här skriver jag lite om mina reflektioner runt content marketing – hur man marknadsför innehåll till tilltänkt målgrupp – fördelar och eventuella nackdelar.
Vad kommunicerar dina anställda och ditt företag för innehåll? Till vem? Är du intresserad av en lekfull workshop runt ämnet så tveka inte att höra av din till inteactcom.se för mer information.
”Den rörliga bilden har kommit för att stanna”
”Den rörliga bilden har kommit för att stanna” var en “tagline” vi använde tidigt 1990 tal på produktionsbolaget STRIX Television och Rally-TV. Då var det ett skämt för att tv i soffan och film på bio var så självklart. Idag skrivs ny historia där den rörliga bilden spelar en allt större roll i vardagen och vi bestämmer själva när vi vill använda den. Vi väntar inte in rapport på SVT 19.30 på kvällen.
Vill vi synas ska vi vara där köparen är
Idag söker sig kunden till hemsidor där budskapet berättas med rörlig bild och det ska vara korta inslag. Ett samtal jag nyligen deltog i (läs: mars 2018) var ord från en av de högsta cheferna internationellt på You Tube. ”Ingen vet ett skit om hur content ska produceras för mobilen”… Den dramaturgiska kurvan skrivs i dagarna om för en ny generation.
Det har skett en rejäl förändring då det kommer till de svenska h u s h å l l e n s mediekonsumtion. Vi finns fortfarande kvar i tv soffan med fjärrkontroller som vapen i åldersgrupper över 45.
Men barn, unga vuxna och familjen upp till 45 ser mer på onlinevideo. Det betyder: – Vill vi synas ska vi vara där köparen är och få dem till våra vänner.
Rikta in ditt “content”
Jag är inte rätt person att lägga upp er säljstrategi, där finns det skarpare knivar i InterACT Group som kan leda och lära hur ni ska sälja er organisation, jag berättar bara här idag att vi måste vara där köparen finns: På sociala medier. Google är samma ägare som You Tube så jag borde själv använda mig av ett googlemail för att göra min vardag lite snabbare och få lättare till sökvägar, men jag är nostalgisk med min yahoo.se.
Google och youtube har ett avancerat mätsystem (Google Analytics), där du kan hitta dina kunder till en bråkdel av vad det kostar att annonsera i traditionell press, radio, tv eller Bio. Du riktar in ditt content på en åldersgrupp som passar ditt mål. De bor geografiskt på en plats som passar din produkt eller tjänst och de använder sociala medier under en viss tid på dygnet. Allt detta går att söka upp så att din kampanj eller budskap träffar där de ska och där det gör mest nytta. Och Facebook Analytic har ett liknande mätsystem.
Hur hittar ni de ni söker?
Jag uppmuntrar gärna till att starta med att gräva där du står. Gå till er själva och till er organisations historia. Det ger ringar på vattnet, nya ord och frågor. Dessa frågeställningar ska in i kampanjens content så ni hamnar högt upp på googles förstasida. Det kallas SEO och står för sökmotoroptimering.
2017 gjordes 55 miljoner googlesök om dagen i Sverige. Nästan 85% av klicken sker på de 5 första träffarna som kan driva potentiell trafik till organisationens hemsida. Ett bra sökord innehåller 2-4 ord i vardagsspråk som en användare kan tänkas skriva in på Google och kom ihåg att det ofta är frågor som ställs i det flesta sökningar.
- Vad är relevant till din produkt eller tjänst?
- Vad gör du?
- Vad säljer du?
- Vilka är dina kunder?
- Geografisk plats och varför inte något som passar till årstiden.
Vad är vårt ansvar?
I mars 2018 pratar vi mycket om digital lagrad information på Google och Youtube då det framkommit i granskningar att de tillåter högerextrema grupper sprida sitt material via plattformarna. Eller efter rapporteringen kring kampanjbyrån Cambrigde Analytica som olovligen fick tillgång till 50 miljoner Facebookprofiler – och all dess data. Något som fick Facebooks aktier att rasa på börsen. Facebook grundare Mark Zuckerberg ställdes mot väggen
och svarade. ”Vi har ett ansvar att skydda er information. Om vi inte kan göra det så förtjänar vi inte det”.
Vi är många som deltagit i profilskapande enkäter på Facebook. Googlat på diskmaskiner och semesterresor för att plötsligt bli översköljda av info om fler resor och fler maskiner. Vi har
länge vetat att storebror ser oss. Det finns en ny roman ”1984” att skriva.
Långsiktig trovärdighet
Vi har ersatt ordet att söka information till att googla, vi har bytt ut umgås, skvallra och roa oss till att facebooka. Vad vet vi om människans framtida beteende? Kommer Google och Facebook att ändra sig? Det får morgondagen berätta. Men vem kunde gissa att de två superstora ohotade
plattformarna skulle kunna svettas för att vi säger ifrån?
Jag tror på långsiktighet med trovärdighet och det stavas uppriktighet. Det vi producerar och levererar måste ha bärkraft, vara sant och möjligt. I det sammanhanget går vi fria och kan delta i den fantastiska utveckling som har kommit för att stanna.
Min artikel sätter fingret på Digital content 2018-03-30. Min research i denna artikel är från Expressen, Aftonbladet, Dagens media, Google och min Facebookgrupp. Samt mina egna partiska värderingar.
Vill du veta vad Facebook vet om dig?
Du klickar på ”Settings” eller ”Inställningar” Vidare till kontoinstälningar väljer du ”appar” kan du se vilka appar som finns där och vilka konton du har kopplat till FB.
Vill du veta vad Google vet om dig?
Sök adssettings.google.com
Och ett sista tipps jag själv startat nu. How to Break Up With Your Phone!
Laddade nyss ner BreakFree/Space
En app som finns både för Ios och Android.
Appen ger dig en poäng som berättar för dig hur beroende du faktiskt är med din mobil.
Urban Eriksson är bild- och medieproducent, regissör och kommunikatör med lång arbetserfarenhet inom TV produktion och media.
I InterACT Group arbetar Urban med digital företagskommunikation och produktion både internt i företag och externt ut mot kund. Han jobbar också med mediaträning och digital ledarskapskommunikation.
Vill du veta mer om hur det framgångsrikt går till att producera content på de nya sociala plattformarna och vill du veta hur du Trimmar ditt Budskap?
Boka en föreläsning eller workshop via www.interactcom.se.