Metaforer – ett kraftfullt ledningsverktyg?

Metaforer – ett kraftfullt ledningsverktyg?


av Harald Moe

Kan det vara så att en metafor kan få dina medarbetare att arbeta mer fokuserat, motiverat och engagerat? Kan en känd metafor hjälpa dig att skapa förståelse, mening och engagemang hos dina medarbetare?

Tänk dig en situation där ni ska ha en fest på ert företag. Ni är ett antal personer som sitter i festkommittén, och du är kommitténs ordförande.

Du har varit i Mexiko ett antal gånger, och bara älskar landet med dess kultur, människor, mat och musik. Du bestämmer att temat på festen ska vara Mexiko, för det är ju ett fantastiskt land … ett fantastiskt tema. MEN … du glömmer att berätta att du vill att temat på festen ska vara Mexiko …

Så ni kör igång och fördelar ansvaret.
Göran får ansvar för att ordna maten, Ann får ansvar för musiken, Louise får ansvar för att dekorera lokalen och Paulo som nyss avslutat en kurs i digital design, får ansvar för att göra inbjudan.
Vad kan hända?
Göran älskar ju italiensk mat, och blir ju jätteglad att få botanisera i sina italienska kokböcker för att ge en meny till cateringföretaget.
Ann går på magdans två kvällar i veckan, och älskar orientalisk musik.
Louise älskar ballonger, serpentiner och tyger i alla färger sedan hon var barn. Hon ser framför sig en festlokal i alla regnbågens gnistrande färger, som ska göra alla superglada. Som hon ju alltid själv brukar bli …
Paulo vill ju visa vad han lärt sig på kursen, så han vill göra en digital inbjudan med så mycket blinkande och hoppande saker som möjligt. Han brukar säga: ”Folk gillar ju när det händer grejer …!”

Vad blir det för typ av fest? Det kan ju bli en jättekul fest, men den kommer definitivt att bli spretig.
Tänk dig istället om du hade informerat och förankrat ditt beslut med det mexikanska temat. Hur hade festen blivit då?

En fest med mexikansk mat, musik och en mexikansk atmosfär? Kanske gäster i mexikanska kläder? Och inbjudan hade gett ett härligt smakprov av Mexiko för att få alla inbjudna att tacka JA till festen? En fest där alla delar harmonierade och förstärkte det mexikanska temat? En helt annan och kraftfull fest, eller hur?

Om vi nu för över ovanstående exempel på ditt företag, så har de flesta företag arbetat fram affärsidé, strategier, värderingar och vision. MEN … de göms oftast i en dammig pärm i bokhyllan. Ingen känner till vad ledningsgruppen och kanske konsulter kommit fram till. Eller så har de inte fått möjligheten att arbeta igenom hur dessa kraftfulla kompasser ska påverka var och ens arbete. Utan man arbetar på i sin roll, utifrån vad man tror är bäst.

En undersökning som Handelshögskolan genomfört, visar att 15% av medarbetarna i de undersökta företagen, kände till affärsidé och strategier. M.a.o. 85% kände INTE till dem. Vad får det för konsekvenser.
Är det dags att ta ut pärmen med sprängkraft från bokhyllan, och börja arbeta med innehållet i den tillsammans med en kraftfull metafor …! Kanske en fest …

Alla har ju varit på en fest, eller haft en egen. Min tes är att göra en lyckad fest, och att framgångsrikt skapa fantastiska resultat i företag, fungerar på samma sätt.

En fest ska utgå ifrån ett tema, exempelvis Mexiko, som ska gå som en ”röd tråd” genom alla delar av festen. Då blir festen kraftfull och möjligheten ökar för att gästerna går därifrån och säger: ”Åhh, vilken kanonfest! Hoppas jag blir bjuden igen!” Precis som ett företag, där affärsidé, strategier, vision och värderingar ska gå som en ”röd tråd” genom alla medarbetares roller och beteende. Och kunderna ska säga: ”Åhh, vilket kanonföretag! Dom ska vi anlita om och om igen!”

Genom att använda exempelvis festen som metafor, kan alla känna igen sig, förstå, sätta åtgärderna i ett sammanhang och lättare tillföra sin erfarenhet och kunskap, för att bidra till en gemensam och fokuserad kraft ut mot kunderna. Att känna mening och ha roligt …

För allt handlar om att alla ska veta varför kunderna ska anlita just er istället för någon av era konkurrenter, och kunna bidra till det. Om inte dina medarbetare vet det … hur ska då kunderna veta det?

 


Harald Moe
arbetar med att hjälpa företag och organisationer att skapa bättre ekonomiskt resultat genom säljdrivande beteende- och kommunikationsutveckling med hjälp av kraftfulla metaforer. Han är även föreläsare och har skrivit boken ”Partymarketing – enklaste vägen till framgångsrik marknadsföring” som bygger på … Festen som metafor.
Harald ingår inte InterACT Communication Group.

 

 

Share This: